Inhoud:
Hoe bouw ik mijn eerste level
Breid je level uit!
Het is nu tijd om een deur te plaatsen!
Als u zelf kookt, kunnen we nog een kamer binnen de ruimte maken
Leerboek - Hoe bouw ik mijn eerste level.
Volg de stappen hieronder om snel een eerste level te maken.
We maken eerst een kamer, dan een tweede kamer, verbinden ze
met een gang en plaatsen daar een deur in.
Laten we beginnen.
Druk Alt-f of click File
(links in de balk bovenaan).
Druk N of click New
Level (We beginnen met een schoon level). Dit is het
dialoogvenster dat we net tevoorschijn haalden:
Je ziet nu het volgende
dialoogvenster. Druk OK of Enter. Dit wordt de naam
van het level dat we gaan maken. Als je een andere naam wilt, kun
je uit een van de andere kiezen, dit is later weer gemakkelijk te
wijzigen.
Druk op F9 en haal het
volgende Prefab menu op. Kies de rechthoek: Rectangle
(Prefab), zoal je hieronder kunt zien.
Het menu dat hier bij hoort, staat
hieronder. Vul in 512x512 voor de breedte en de lengte
(Width=512 en Length=512) en click OK.
Sleep met de muis het
gestippelde vierkant In de buurt van de onderzijde van het
scherm. Click links, nog een keer links. Beweeg de
muis niet tussen de eerste en de tweede click, anders veranderen
de afmetingen van het vierkant.
Druk op de rechter
muistoets (of druk Esc.) om de Toolmode te verlaten.
Druk C om de selectie
van lijnen te beëindigen. Dit is wat je op een deel van het
scherm ziet:
Druk T om in de Thing
edit mode te gaan.
Breng de muiscursor binnen de
rechthoek en druk op de Insert toets. Dit plaatst een
voorwerp op de cursorpositie.
Druk Enter of de rechter
muistoets (Dit haalt het voorwerpmenu op).
Druk T (of druk Type
toets) - We gaan een voorwerp kiezen.
Kies Player Start/Teleport
Kies Player 1 Start. Dit
zie je op het scherm:
Druk OK of druk op de
rechter muistoets om het menu te verlaten.
Druk Alt-F (of kies File
in de bovenste menubalk) en kies S (Save file) of kies in
één keer F2.
Click voorlopig No op
het volgende:
Vul de naam: TUTOR1 in in het
'File name' vakje en druk Enter of click Save.
Druk Enter (of click OK)
in het volgende menu. Dit bouwt de nodes en slaat het level op.
Het is nog niet veel wat we
hebben gemaakt, maar we kunnen zien dat het WERKT! Je kan het
op dit moment spelen met de -file optie in DOOM/
HERETIC/HEXEN/STRIFE of je kan het testen direct vanuit
DeepSea: Kies 'Test Level' in het File menu (Alt-F)
Dit is het Test menu. Verander, indien nodig, de lokatie
van de DOOMx.EXE en gebruik de Browse
toets. Druk Enter (of click OK) om het level
te testen.
Breid je level uit!
We zullen nu zien hoe gemakkelijk het is om van je level meer
te maken dan alleen een kamer. Stel de schaal in met behulp
van de + en de - toetsen, zodat je kunt zien wat je doet.
We beginnen weer met het level
dat je hierboven gemaakt hebt. Als je in de tussentijd geen
ander level hebt gekozen, staat dit nog op het scherm van
Deepsea. Haal anders je level binnen met Shift-F5.
Ga met Ctrl-D naar de
lijnteken mode en teken een rechthoek boven het rechthoek dat je
al hebt gemaakt. Teken het rechthoek rechtsom (dan komt het
behang aan de
binnenkant). je zou hiervoor weer de rectangle
tool kunnen gebruiken, zoals je hierboven hebt gedaan, maar
dan kun je niet zien hoe gemakkelijk lijnteken eigenlijk is.
We gaan het gele vierkant
tekenen, zoals in de figuur hieronder. Plaats de cursor op de
plaats waar de hoek linksonder van het gele vierkant ongeveer
moet komen. Click links, ga naar boven, click links,
naar rechts, click links, naar onder, click links,
naar links, click rechts.
Als je nu nog een keer rechts
zou clicken, zou je uit de lijnedit mode kunnen gaan. Dat doen we
niet, we gaan nog meer tekenen.
We gaan de kamers verbinden met
een gang (Zie onder). a. Plaats de cursor op het punt V1 (de
cursor verandert in een cirkel) en click links b. Ga
naar het punt V2 en click links. c. Ga nu ongeveer 128
naar V3, dit is bovenin het scherm af te lezen met x=.. en
click links. d. Ga naar V4, click links. e.
Ga naar V1, click rechts. f. Click nog een keer rechts
om uit de lijnedit mode te komen. Dat is het!
Laten we kijken of alles goed
zit: Druk F10 en kies 2.
Druk F2, sla het level op en bouw nodes, net als de
eerste keer.
Het is nu tijd om een deur te plaatsen!
Ik neem aan dat je weet hoe je het laatste level binnen moet
halen, dus we gaan verder, waar we gebleven zijn.
Er zijn drie manieren om een deur te maken. Dit is de
gemakkelijkste om mee te beginnen, ofschoon je later de voorkeur
kunt hebben voor andere manieren.
Plaats de cursor iets boven het
midden in de gang die we eerder hebben gemaakt. Door de draaiing
komt de deur iets lager terecht, dus we beginnen iets hoger.
Druk F9 en kies Door
Vul nu 16 en 64 in voor de
breedte en de
lengte in het
volgende menu en druk OK
Druk de rechter
muistoets om de deur naar zijn juiste plaats te slepen. Alle
zijden van de deur moeten binnen de gang liggen. Het ziet er
ongeveer uit zoals het plaatje hieronder. De deur hoeft niet
precies op zijn plaats, want dit is later gemakkelijk te
wijzigen.
Wanneer de deur aardig zit,
druk op de linker muisknop om de deur te plaatsen. Druk
daarna de rechter toets om het menu te verlaten.
Druk C, daarna moet het
er zo uit zien:
Als de lijnen A en B niet
evenwijdig lopen aan de lijnen a en b, moeten we dit bijstellen
met de vertexen.
Door op V te drukken komen we in de vertex mode. Plaats de
cursor op de vertex die verplaatst moet worden. Druk de rechter
muistoets en hou deze vast. Sleep de vertex naar de juiste plaats
en laat los. Ga zo verder met eventuele andere vertexen.
We gaan nu de deur passend
maken in de gang. Ga in de LineDef
mode (Druk L). Plaats de cursor op de linker deur lijn
(LineDef a) (Zie de figuur boven), druk de rechter
muistoets in en sleep a naar links tot op lijn A en laat los.
Na het loslaten van de
muistoets krijg je twee berichten: Eén over het splitsen
van Linedefs en één over het samenvoegen van
linedefs. Antwoord op beide 'Ja'.
Herhaal punt 8, maar nu voor de
lijnen b en B. De deur moet er nu zo uitzien:
Druk F2 om het level weer op te slaan en de nodes te
bouwen. In DOOM kunnen we de deur nu testen.
Als u zelf kookt, kunnen we nog een kamer binnen de ruimte
maken
We gaan een kamer maken binnen de kamer die we hiervoor hebben
gemaakt.
Zet het grid
aan met H. Stel de gridafmeting in op afmeting 16 met G of
Shift-G. Dit wordt onder op het scherm weergegeven: Grid 16. Elk hokje heeft nu een afmeting van 16 x 16 pixels.
Als we een deur moeten teken van 64 breed, maken we hem dus 64 / 16 = 4 hokjes.
Snap kunnen we aan en uit zetten met de 'Forward slash': "/". Dit is onderaan het scherm te zien met Snap=...
Plaats de cursor op de X,
zie onder en druk Ctrl-D om in de lijnteken mode te gaan.
Druk op de linker muistoets om een vertex
op de X te plaatsen en teken
de kamer: ga naar links, naar beneden, naar rechts, naar boven,
enzovoort. Wanneer je op het punt Y
bent aangekomen kun je rechts clicken, waardoor vanzelf de
laatste lijn getrokken wordt naar X.
Zowel in de V mode, de L
als de S mode kun je respectievelijk hoekpunten, wanden of
hele kamers verslepen met de rechter muistoets. Zo kun je het
hele figuur nog iets netter maken, als dat nodig is.
Sla het level op met F2
of Alt-F zoals je reeds hebt gedaan en test het in DOOM.
Je kan nu eventueel een deur in de opening plaatsen zoals
eerder beschreven.
(Stop, mijn hoofd doet zeer..)
|